
ב"ה
פרשת ויקרא
"אדם כי יקריב מכם קרבן…"
ספר ויקרא נקרא גם בשם "תורת כהנים" הואיל ורוב הספר עוסק בעבודת הקרבנות במשכן ובמקדש הנעשית על ידי הכהנים.
בתחילת הפרשה נאמר "אדם כי יקריב מכם.." במילים אלו באה התורה לרמוז כי אין הכוונה כאן רק לקרבן הבהמה העולה על גבי המזבח ,כיוון שהתורה היתה צריכה לכתוב "אדם מכם כי יקריב" ,אלא הכוונה היא גם לקרבן הרוחני בנפש האדם עצמו –"מכם". נבין זאת על פי פירוש חז"ל בפסוק-"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם ",בתוכו לא נאמר אלא בתוכם. הכוונה בתוך כל אחד ואחד .כלומר בכל יהודי ישנו מקדש רוחני וכל עבודות הקרבנות מתקיימות בו באופן רוחני.
"כהנים בחשאי וברעותא דליבא ולויים בשירה ובזמרה"
הזוהר הקדוש אומר שבעת הקרבת הקרבן על המזבח הייתה נדרשת השתתפות הכהנים בחשאי וברצון הלב והלויים בשיר וזמר, כלומר שההקרבה בפנימיותה היא עבודה רוחנית נשגבה .ואם במקדש כך כל שכן "בכל אחד מישראל ".
על כך מסביר האדמו"ר הזקן –"אדם כי יקריב ":כשאדם רוצה להתקרב לאלקות (קירוב הכחות והחושים לה') –"מכם קרבן להשם" הוא צריך להקריב מעצמו ממש.
"מכם –מן הבהמה"
הקרבן צריך להיות קודם –"מכם" הקרבה מצד הנפש האלוקית שבאדם .ולאחר מכן –"מן הבהמה" הקרבה מצד הבהמה שבלב האדם,הנקראת בשם הנפש הבהמית על שם המשיכה הטבעית שלה לענייני הגוף ותאוות גשמיות כמו הבהמה ממש שעוסקת כל חייה רק באכילה,שתיה,פריה ורביה, ושאר תענוגות.
סדר הקרבת הקרבן-ההוראה אלינו
וסדר הקרבת הבהמה שבלב הוא כסדר הקרבת הבהמה ע"ג המזבח. א': תחילה יש לבדוק שאין בו שום מום,על האדם לבדוק היטב בכל פינות נפשו פרטים שאינם ראויים ולתקנם ביודעו שזה נוגע לחיי נפשו ממש ובמילא ידאג לתקנם בפועל כראוי,ואף אם כבר עשה תשובה והוא אינו בצימאון עצום לידבק בהקב"ה סימן שעדיין לא שב בתשובה שלימה כדרוש וחטאיו עדיין הינם עדיין מסך המבדיל בינו לבין הקב"ה.ובכח הנשמה של כל יהודי הוא יכול לפעול זאת בעצמו .כמו שאמרו חז"ל שחייב אדם לומר "מתי יגיעו מעשי למעשי אבותי אברהם יצחק ויעקב".
ב': לאחר הבדיקה יש לשחוט את הבהמה כלומר גופה נשאר שלם רק מוציאים את רוח החיים שבה.ובעבודת האדם הכוונה היא שעל האדם להוציא את רוח החיות וההתלהבות שבעניינים הגשמיים. לעשות כל המותר לעשות אך ללא רתיחת הדמים והתלהבות אלא להשתמש בהם כמנוף לעבודת השם –"כל מעשיך יהיו לשם שמים","ובכל דרכיך דעהו".
ג': לאחר השחיטה מעלים אותה ע"ג המזבח והיא נשרפת באש האלוקי שיורד מלמעלה. ובעבודת האדם הכוונה היא שהגוף והנפש הבהמית שבאדם ייכללו באש האהבה שבנפש האלקית, כמו שכתוב "רשפיה רשפי אש שלהבת י-ה " עד שגם הגוף והנפש הטבעית הבהמית מתעוררים באהבה והשתוקקות להקב"ה במקום להשתוקק לכל תענוגות העולם וכך תיכף מגיעים לקיום הפסוק "ואהבת את ה' אלקיך בכל לבבך-"ואמרו חז"ל בשני יצריך ביצר הטוב (נפש האלקית) וביצר הרע (נפש הבהמית)". ועל ידי הקרבת הקרבן (התקרבות לה') מגיעים "לפני הוי' " שהכוונה למעלה משם השם ששם הוא מקור הסליחה והכפרה .ונזכה תיכף ומיד לקיום הייעוד שהקב"ה יפדה את ישראל קודם מכל צרותיהם ולאחר מכן מכל עוונותיהם בגאולה האמיתית והשלימה עכשיו ממש.(מתורתו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח)
שבת שלום ומבורך הרב יחיאל עמר בית חב"ד לוד-רמות
בית חב"ד עורך ליל הסדר ציבורי מפואר באווירה משפחתית בכיכר קומנדו ! –להרשמה להתקשר ל: 0504001770
אפשר גם בחנות הבית חב"ד .
הדלקת נרות 18:42
צאת השבת 19:37
עדכונים שוטפים:*🎯
הצטרפו לקבוצת הווטסאפ שלנו
https://chat.whatsapp.com/HtDIwgScwIm5XpuS4CvmXU
בברכה,
צוות "שישי בעיר"