
ב"ה
פרשת ויחי
"האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים "
לפני הסתלקותו קרא יעקב לבניו ופתח ואמר" "האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים". אומרים על כך חז"ל: "ביקש יעקב לגלות לבניו קץ הימין, ונסתלקה ממנו שכינה".
מניין למדו חז"ל שיעקב ביקש לגלות את הקץ ולבסוף לא אמר זאת; הלוא מיד אחר-כך החל לברכם, לכאורה הדבר שרצה לומר להם – אלו הברכות עצמם? כמה ממפרשי התורה אומרים , שחז"ל למדו זאת מדברי יעקב, "את אשר יקרא אתכם באחרית הימים". אולם אין זו הוכחה מספקת, שכן לא תמיד פירושו של מונח זה הוא קץ הימים. למשל, בלעם ניבא לבלק מה יעשו לו עם-ישראל "באחרית הימים", ושם הכוונה היא לימי דוד המלך ולא לימות המשיח.
" הקבצו ושמעו..". "האספו ואגידה לכם.."
אמנם ההוכחה היא מהעובדה שיש כאן דברי פתיחה ומיד אחריהם שוב דברי פתיחה. בתחילה אומר יעקב "האספו ואגידה לכם", ומיד אחר-כך הוא פותח שוב: "הקבצו ושמעו בני יעקב". מכאן לומדים , שכאשר פתח יעקב ואמר "האספו ואגידה לכם", התכוון לומר דבר-מה שלא יכל לאומרו, ולכן פתח שוב ואמר "הקבצו ושמעו בני יעקב", ואמר דבר אחר – את הברכות.
אך עדיין אין כאן הוכחה מלאה. הדבר מוכיח שיעקב ביקש לומר דבר-מה ולא אמרו. מניין לנו שהתכוון לגלות את "קץ הימים", אולי רצה להתנבא על אירועים שיקרו לבניו "באחרית הימים"?
הקב"ה מונע מיעקב גילוי הקץ
התשובה טמונה בביטוי המיוחד שנאמר כאן – "האספו ואגידה לכם". ידוע, ש'הגדה' רומזת ל'מילין דחכמתא' (=דברי חכמה), דברים סתומים וכמוסים. ומהו הדבר הסתום והכמוס ביותר – קץ הימים. מכאן למדו חז"ל שיעקב ביקש לגלות את הקץ ונסתלקה ממנו שכינה בכדי שלא יגלה .
אמנם אם אכן נסתלקה ממנו השכינה, כיצד היה יכול לברך את בניו ולהתנבא על האירועים שיקרו להם ? הכוונה ב"נסתלקה ממנו שכינה" היא: שכאשר יעקב אבינו רצה לגלות את הקץ, הוא ביקש בעצם להשכין את אור הגאולה בקרב בניו, ולהביא בפועל את "קץ הימים" (הגאולה). אך דבר זה נמנע ממנו משמים – "ונסתלקה ממנו שכינה" -כלומר ניטל ממנו הכוח להשכין (להמשיך) את הקץ(גאולה) למטה בפועל בעולם הזה הגשמי. אך רוח הקודש לא ניטלה ממנו.
תורת חיים –הוראה בחיים -עכשיו!!!
על יעקב עצמו שרתה השכינה והקץ לא נסתם ממנו. מה שניטל ממנו הוא היכולת "לגלות את הקץ" לעולם , כלומר, להשכין (להמשיך )את דרגת הקץ למטה בעולם הזה הגשמי ובכך להביא הגאולה בפועל ממש באותו הזמן . הקב"ה מנע ממנו להוריד למטה את אור הקץ, מכיוון שהעולם עדיין לא היה ראוי לכך.ולא היה שייך לדחוק ולהביא הקץ בימיו.
אך מכיוון שמדובר על יעקב אבינו רצונו זה של יעקב אבינו נעשה אף הוא חלק מהתורה , ויש בו הוראה מעשית לכל יהודי בכל הדורות. יהודי צריך תמיד לשאוף ולהתאוות "לגלות את הקץ" , והתורה נותנת לו את הכוח לכך . גם כשהחושך כפול ומכופל ולפי ראות עינינו הגשמיות לא רואים איך ייתכן שתבוא הגאולה , צריך לדעת שניתן הכוח להביא את הגאולה כהרף-עין , ולכן אין להסיח את הדעת אפילו לרגע אחד מהציפייה לגאולה ובכל רגע נתון לחשוב מה אני יכול ומה עלי לעשות בכדי להביא את הגאולה עכשיו ,ויהי רצון שהקב"ה יצרף את המחשבה למעשה ויביא את הגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו תיכף ומיד ממש ,ויהיה –ותחי רוח יעקב אביהם ….(מתורתו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח).
שבת שלום ומבורך
הרב יחיאל עמר בית חב"ד לוד ,רמות
לעילוי נשמת מור אבי הכ"מ שלום בן שלמה ז"ל
הלכה והנהגות :
יום שישי הקרוב חל צום עשרה בטבת, ,מתחילים קבלת שבת וערבית מוקדם מהרגיל על מנת לעשות קידוש ולאכול מיד כשאפשרי – יש לומר שוב קריאת שמע אחרי צאת הכוכבים לפני הקידוש
הדלקת נרות 16:34
יציאת השבת 17:31
לעדכונים שוטפים:*🎯
מומלץ להצטרף לקבוצת הווצאפ – שישי בעיר >>