פרשת כי תצא
כשיהודי מחליט לצאת למלחמה ,זה כבר סיפור איך .. כי תצא למלחמה על אויביך
הפסוק הראשון של הפרשה עוסק ביציאה למלחמה: "כי תצא למלחמה על אויביך, ונתנו ה' אלוקיך בידיך". לכאורה יש בפסוק זה שיבוש דקדוקי: בתחילה מוזכר האוייב בלשון רבים – "אויביך", ואחר-כך בלשון יחיד – "ונתנו".
כיוון שבתורה כל דבר מדוייק בתכלית הדיוק, ויש בכל דבר גם משמעויות נסתרות, שמעבר לפירוש הפשוט. גם פסוק זה, מדבר בפשטות על מלחמה רגילה, אך בעומק הדברים יש כאן רמז למלחמה הרוחנית של כל אדם בעבודתו בעולם.
המלחמה על הגוף והנשמה
אויביו של יהודי מתחלקים לשני סוגים – יש אויב שנלחם נגד קיומו הגשמי של יהודי – נגד גופו; ויש אויב שנלחם נגד הקדושה המיוחדת של יהודי – נגד נשמתו. התורה כוללת את שני סוגי האויבים במילה אחת ("אויביך"), שכן גופו ונפשו של יהודי חד הם, ושניהם נועדו לשרת את הקב"ה כפי שפירש הבעל שם טוב הקדוש. על כן אויבי הגוף היהודי הם גם אויבי הנשמה היהודית, ולהפך.
התורה מנחה אותנו כיצד לצאת למלחמה באויבים אלו: בראש ובראשונה – "כי תצא למלחמה" – עוד לפני המפגש עם האויב נדרשת מהאדם היחלצות ("תצא") והתמלאות בתחושת ביטחון ואמונה בה'. הגישה צריכה להיות: "על אויביך" – תחושה של עליונות, שמלכתחילה היהודי עומד מעל האויב, שכן הקב"ה עצמו מתלווה אליו ומסייע לו לנצח במלחמה. כמ"ש "אלמלא הקב"ה עוזרו אינו יכול לו."
ההכרה בעליונות מביאה את הניצחון
כאשר יהודי יוצא למלחמה בגישה כזאת, מובטח לו הניצחון. זה יהיה ניצחון לא רק על האויבים הגלויים שהוא רואה לפניו, אלא גם על השורש והמקור הראשוני של כל האויבים למיניהם – על יצר הרע, שעליו אומרת הגמרא: "הוא השטן (אויב הנשמה), הוא מלאך המוות (אויב הגוף)".
יהודי שיוצא למלחמה נגד אויביו מתוך הרגשה איתנה שבעצם אין כוח שיכול לעמוד נגד הטוב ונגד הקדושה, מצליח לנצח לא רק את ביטוייו החיצוניים של הרע, אלא גם את שורשו הרוחני. על כך נאמר "ונתנו ה' אלוקיך בידיך" – "ונתנו", לשון יחיד, שכן כאן כבר מדברים על יצר הרע, שורשם ומקורם של כל האויבים.
פדיון שבויים
מוסיפה התורה ואומרת: "ושבית שביו". קורה שיהודי אינו נזהר מפני יצר-הרע, נופל ברשתו ומעביר לרשותו כוחות עליונים שניתנו לו לצורך עבודת ה'. כוחות אלה נמצאים ב'שבי' בידי הרע. מבטיחה התורה, שהיהודי אף יצליח להוציא מהרע את "שביו" – את כל מה שהצליח ללכוד ו'לשבות' עד כה. וכמאמר חז"ל, שעל-ידי תשובה גדולה – "זדונות(כוחות הנשמה שנפלו בשבי) נעשו לו כזכויות(הופכים לאור קדוש ונעלה)".
מלחמה זו מביאה גם את הגאולה האמיתית והשלמה, שבה ייכרת יצר הרע לגמרי ("ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ"), ובכך תגיע מלחמה זו לסופה ולניצחונה המלא בביאת משיח צדקנו תיכף ומיד ממש.(מתורתו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח)
שבת שלום ומבורך
הרב יחיאל עמר בית חב"ד לוד, רמות
הדלקת נרות שבת 18:33
יציאת השבת 19:27
לעדכונים שוטפים:*🎯
הצטרפו לקבוצת הווטסאפ שלנו
https://chat.whatsapp.com/HtDIwgScwIm5XpuS4CvmXU
בברכה,
צוות "שישי בעיר"