
ב"ה
פרשת בחוקותי
"אם בחוקותי תלכו ונתתי גשמיכם בעיתם….".
על הפסוק "ונתנה הארץ יבולה" אמרו חז"ל "לא כדרך שהיא עושה עכשיו אלא כדרך שעשתה בימי אדם הראשון…תדשא הארץ מלמד שבו ביום שהיתה נזרעת היתה עושה פירות ..ולמה נאמר עץ פרי ,מה הפרי נאכל אף העץ נאכל,ומנין שאפילו אילני סרק יהיו עושים פירות ..ועץ השדה יתן פריו" . ונשאלת השאלה הרי גם לגבי השכר בעולם הבא וגם לגבי השכר על קיום המצוות עיקורו הוא השכר הרוחני והתועלת הרוחנית שתצמח לו מכך ומדוע האריך הכתוב בתיאור הטובה הגשמית שתושפע לאדם עי"י עבודתו ומתרצים זאת שבאמת זה לא עיקר השכר אלא הסרת כל הדברים המונעים ומעכבים את האדם מקיום התורה והמצוות אבל עיקר השכר לא הוזכר כדי שהאדם יעבוד את הבורא "לשמו" ולא על מנת לקבל פרס.וכמו כן הוא לגבי השכר בעולם הבא מכיוון שרוב בני האדם לא מבינים בשכר רוחני לכן על מנת לעורר את תשוקתם לגאולה התורה מספרת להם על הטובה הגשמית הגדולה והעצומה שתהיה בגאולה וכך גם הם ירצו מאוד ויעשו כל התלוי בהם על מנת לחיות כבר בתקופה זו.
"אם בחוקותי תלכו..שתהיו עמלים בתורה"
מכיוון שהתורה פונה לכל יהודי מסתבר לומר שתיאור הטובה הגשמית שתהיה מכוונת גם לצדיקים שאינם חפצים ומשתוקקים לעניינים גשמיים כלל ובפרט לפי פירוש זה ש"ועשיתם אותם" הכוונה שלימוד התורה וקיום המצוות יהיה מתוך עמל ויגיעה ,דרגא שלא שייכת לכל אחד, ועוד שהפירוש של מילת בחוקותי הוא מלשון חקיקה כמו שחוקקים(חוצבים) אותיות בגוף האבן שהם ממש חלק מהאבן ,כך דורשת התורה שהתורה והמצוות יהיו חקוקים אצל יהודי באמת ולא יהיו כדבר חיצוני.
"הוא חייך ואורך ימיך,כי הם חיינו ואורך ימינו"
פירוש מאמרים אלו הוא שלא רק שהתורה מביאה חיים לאדם בעולם הזה והבא ,אלא שהיא היא החיים של כל אחד ואחת מישראל ,התורה היא לא דבר נוסף על מציאותו אלא היא מהותו של יהודי וחייו ממש.וכמו שחיות הנפש שבאדם נמצאת בכל הגוף במוח בלב וברגל בשווה ממש. ולכן מכיוון שהתורה היא חיינו ממש דבר זה מתגלה ומתבטא כאשר התורה משפיעה לא רק על עניני נשמתו אלא גם בענינים גופניים ובכל ענין גשמי השייך אליו. ולכן התורה מבטיחה כשכר ישיר לקיום התורה ומצוות בעולם הזה וכן כשכר בעולם הבא דווקא דברים גשמיים דבר שמבהיר לחלוטין שהתורה היא מהותו וחייו של יהודי והיא פועלת ומתבטא ומביאה תועלת ושלימות בכל פרט וענין בחייו.
הקשר לרבי שמעון בר יוחאי
אצל רשב"י ענין זה היה בגלוי ממש התורה היתה חייו האמיתיים ולכן כאשר תלמידיו באו לבקש ממנו שיתפלל על ירידת גשמים שלא ירדו באותה שנה ישב רבי שמעון ואמר תורה על הפסוק "הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד" ועל ידי אמירת תורה זו פעל שירדו גשמים.יהי רצון שתשרור אהבת ישראל בינינו ונזכה לגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו )
שבת שלום ומבורך הרב יחיאל עמר בית חב"ד רמות לוד
הדלקת נרות 19:22
יציאת השבת 20:21
לעדכונים שוטפים:*🎯
הצטרפו לקבוצת הווטסאפ שלנו
https://chat.whatsapp.com/DQuvrUyueq2EW6dfmD95ia
בברכה,
צוות "שישי בעיר"