
פרשת קדושים
לא תעמוד על דם רעך
בפרשת השבוע מצווה אותנו התורה להיחלץ להצלת חייו של יהודי. ציווי זה בא בלשון אזהרה: "לא תעמוד על דם רעך". מהי עמידה על הדם? מפרש רש"י: "לראות במיתתו ואתה יכול להצילו, כגון טובע בנהר וחיה או ליסטים באים עליו".
פירושו זה של רש"י מעורר כמה שאלות: א) מה לא ברור בפסוק עצמו שיש צורך לפרשו? ב) מה מוסיפות הדוגמאות שרש"י מביא, והרי מדובר בדבר פשוט שאינו דורש שום משל ודוגמה. ג) לכאורה היה רש"י צריך לכתוב: "כגון טובע בנהר או חיה או לסטים באים עליו"; מפירושו משמע שמדובר במקרה אחד, שבו אדם טובע בנהר ובה-בשעה מותקף על-ידי חיה או שודדים.
האם צריך להסתכן בכדי להציל הזולת?
למעשה, איננו זקוקים לציווי מיוחד כדי לדעת שחובה להציל את חיי הזולת. היה אפשר ללמוד זאת בקל-וחומר מהחובה להצלת ממונו: "עזוב תעזוב עמו", "הקם תקים עמו" וכו'. אם אנו חייבים להציל את רכוש הזולת, קל-וחומר שעלינו להציל את חייו.
אלא כאן באה התורה להבהיר את המידה שבה נדרש האדם להסתכן למען הצלת חברו. ברור שאין חובה להיכנס לסכנת-נפשות ממשית אפילו למען הצלת הזולת, שהרי הסוף עלול להיות אובדן שתי נפשות מישראל. השאלה היא מה לעשות כשאדם נדרש להסתכן מעט למען הצלת חיי הזולת.
הצלה אמיתית
לשם כך מביא רש"י את פירושו. בראש ובראשונה הוא קובע שאינך רשאי "לראות במיתתו" בשעה ש"אתה יכול להצילו". כלומר, מצד אחד יש כאן סכנה מסויימת גם למציל, אבל מנגד יש ודאות ש"אתה יכול להצילו".
על כך מביא רש"י דוגמה מאדם שטובע בנהר ובה-בשעה הוא מותקף על-ידי חיה או ליסטים, שמנצלים את חולשתו. מהנהר עצמו היה האיש יכול להיחלץ וכן היה יכול לגבור על החיה או השודדים, אך חיבור שתי החולשות יחד יוצר סכנה ממשית לחייו.
במקרה כזה, התערבות מצד אדם שני יכולה להציל בוודאות את חיי הטובע המותקף, אף שיש בה סכנה מסויימת למציל. זו דוגמה מובהקת שבה חל הציווי "לא תעמוד על דם רעך".
השגחה פרטית מופלאה
בדברי רש"י "לראות במיתתו ואתה יכול להצילו" יש רמז עמוק יותר: אם הקב"ה זימן לפניך דווקא מצב של "לראות במיתתו" – כשאתה רואה במו-עיניך יהודי שני שסכנת מוות מרחפת עליו – זו ההוכחה ש"אתה יכול להצילו" ושניתנו לך הכוחות לכך.
ומכאן הוראה מיוחדת לדורנו: הרבה מאחינו בני-ישראל נמצאים בסכנה של 'טביעה' בנהר החומריות השוטף אותם. כל יהודי הרואה יהודי שני במצב מסוכן זה, חלה עליו המצווה "לא תעמוד על דם רעך".
עליו לזכור ש"אתה יכול להצילו" – על-ידי שיעסוק בהפצת התורה והיהדות ואפילו מי שיודע רק אות א' הרי חבירו לא יודע אפילו אות א' ובמילא ביכולתו ללמדו ,ועל ידי שפועלים באופן הזה מקרבים את ליבו של כל יהודי לאבינו שבשמים וממהרים את ביאת משיח-צדקנו ועד שכל יהודי עומד מוכן לקבל פני משיח צדקנו ומתוך שמחה וטוב לבב בגאולה האמיתית והשלימה ..
(מתורתו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח)
שבת שלום ומבורך
הרב יחיאל עמר בית חב"ד לוד – רמות .
הדלקת נרות. 19:08
יציאת השבת 20:05
.