ב"ה
פרשת תרומה
כיסוי עור תחש מלמעלה
המשכן שנצטוו בני-ישראל לעשות במדבר אשר בו תשרה השכינה, נבנה על-פי מתכונת פנימית עמוקה. מבנהו וכליו נעשו בהתאמה לעולמות העליונים ולדרך בה נמשכת ההשפעה האלוקית בעולם באופן מדויק, אשר על-כן בכל פרט ופרט במשכן מעבר לתפקידו הגשמי יש בו כוונה עמוקה בסוד בריאת העולמות וגילוי הבורא בעולמו.
באופן כללי מתחלק המשכן לשני חלקים: המשכן עצמו, וכלי המשכן. המשכן נעשה מעצי-שיטים וכוסה ביריעות העשויות עור עיזים, ומעליהן ציווה הקב"ה לעשות כיסוי עליון נוסף מעורות תחשים.
ונשאלת השאלה? מהו התחש? התחש הינו חי'ה בעלת עור צבעוני וססגוני שנבראה לפי שעה לזמן עשיית המשכן ולאחר מכן נעלמה. וממנה נצטוו בני-ישראל לעשות את המכסה העליון למשכן.
מה מסמלת הצבעוניות הרב-גונית?
התחש התייחד בכך, שצבעוניותו הרב-גונית היא חלק מגופו. עורות התחשים לא נצבעו בצבע חיצוני שבא כתוספת על הצבע המקורי, אלא הצבעוניות הרב-גונית היא עצמה חלק מבעל-החיים הזה(תחש). לפי זה בסוד הענין רומז עור התחש על ענין ודרך עמוקה ביותר בהשפעה האלוקית על העולם ובעולם.
כאשר מדברים על ענין ה-"חי" ידוע שחוץ מהבורא ב"ה ,אין לשום נברא חיים מצד עצמו אלא מכח רצון הבורא שנברא זה יתקיים ,נמשכת לו חיות מאיתו יתברך. ולכן נקרא הקב"ה : 'חי העולמים' שהוא מקור חיותם של כל העולמות . ובבעלי-החיים שהשתמשו להקמת המשכן , הייחודיות שבעורו הצבעוני של התחש באה ללמדנו , שגם פרטי הנבראים – ואפילו צבעם – נובעים מתוך ה'חי' האמיתי , כלומר, מהקב"ה עצמו. עור התחש שכיסה את המשכן מסמל אפוא את העובדה, שהקב"ה הוא המקור של כל הבריאה, עד הפרטים הקטנים ביותר שלה, שכולם נובעים ממנו. העור הזה כיסה את המשכן, לרמז שהכוח האלוקי החובק הכול – מקיף ושורה על כל הבריאה.
בעבודת האדם
כמו שבמשכן היו שלושה דברים בכללות: א) כלי-המשכן, ב) הקרשים שממנו נבנה, ג)הכיסויים העליונים ובפרט הכיסוי העליון מעור התחש. שלושת אלה רומזים על פרטים שונים בעבודת ה' של כל יהודי, שכידוע, גם הוא בבחינת מקדש לקב"ה, שעליו אומר הקב"ה: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם-בתוך כל אחד ואחד".
כלי-המשכן הם כנגד עצם המעשה של המצוות. כשם שהכלים היו העיקר במשכן, כך הקיום המעשי של המצוות הוא עיקרה של עבודת-ה' ללא הבדל בין הגדול שבגדולים לקטן שבקטנים.
קירות המשכן הם כנגד הכוונה שצריכה להיות בקיום המצוות.
וכיסוי העורות ובפרט עור התחש הצבעוני רומז להידור המצווה ולמנהגי ישראל.
כל פרט חשוב
לכאורה אפשר היה לחשוב שהידורי המצווה והמנהגים אינם כה חיוניים, מספיק עצם קיום המצוות במעשה ובכוונה הראויה .ואת זה בדיוק בא עניין עור התחש ללמדנו, שאפילו דבר חיצוני כמו צבעוניות שנראה פרט שולי חשוב הוא במלאכת המשכן, ויתרה מזו – מעלתו כה גבוהה, עד שהוא נעשה המכסה העליון על כל המשכן .
ובעבודת השם של יהודי מתבטא הדבר על-ידי שכל יהודי מוסיף בכל ענייני התורה והמצוות, הן בקיומן בפועל עם הכוונות הראויות , הן בהידור המצוות והן בקיום מדוקדק של מנהגי ישראל,ועל ידי זה ובפרט על ידי הידור מצווה ודיוק בנהגי ישראל נעשה "ושכנתי בתוכם" באופן פנימי בתוך כל אחד ואחד מישראל. דבר זה מקרב ומזרז עוד יותר את בניין בית-המקדש השלישי בגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו במהרה בימינו ממש.(מתורתו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח)
שבת שלום ומבורך
הרב יחיאל עמר בית חב"ד רמות לוד
הדלקת נרות 17:07
יציאת השבת 18:02