
ב"ה
פרשת כי תבוא
לקחת מראשית כל פרי האדמה
פרשתנו פותחת במצוות הביכורים שנועדה בפשטות לבטא את רגשי תודתו של יהודי על השפע שהקב"ה העניק לו כאשר היהודי מבטא את הרגש במעשה בפועל "הבאת הביכורים" הכרוכה בטורח ומאמץ פיזי . ביטויים של הכרת-תודה קיימים בתחומים נוספים של חיי התורה והמצוות, החל מאמירת "מודה אני" בקומו של האדם משנתו, ברכת המזון וכדומה. יתרה מזו: אף אצל הגויים, להבדיל, יש המברכים את ה' על המזון.
אולם במצוות הביכורים ישנו חידוש מיוחד – במצווה זו כורך היהודי את הבעת תודתו גם במעשה ממשי. נוסף על אמירת דברי התודה והשבח בפיו, הוא גם נוטל בפועל "מראשית כל פרי האדמה", מביאו לירושלים לבית-המקדש ומניחו "לפני ה' אלוקיך". בכך ניכר שכל הווייתו (מציאותו) ברשותו של ה' – במחשבה, בדיבור ואפילו במעשה.
המקום האמיתי
מצוות הביכורים מסמלת את הקשר של יהודי עם הקב"ה. עם-ישראל נקרא אף הוא 'ביכורים', כפי שנאמר: "כביכורה בתאנה בראשיתה ראיתי אבותיכם". כשם שהביכורים הם ראשית פרי האדמה, כך עם-ישראל הוא ראשית כל הבריאה, כמאמר חז"ל, ש"מחשבתן של ישראל קדמה לכל דבר".
כשם שהביכורים צריכים להיות מובאים לירושלים, כך בפועל מקומו האמיתי של כל יהודי הוא "לפני ה' אלוקיך" – בבית-המקדש. כל יהודי, בתחושתו ובהכרתו, צריך להיות קשור ומחובר עם הקב"ה, בכל תחומי חייו ובכל מציאותו.
כל תחומי החיים
רעיון זה צריך למלא את כל חייו של יהודי. עליו לחוש, כי הוא בגדר 'ביכורים' לא רק בשעה שהוא עוסק בלימוד התורה וקיום המצוות, אלא גם כשהוא מתעסק בענייני החולין כגון- בפרנסה, באכילה ובשתייה וכדומה. הואיל ועיסוקים אלה הם חלק מחייו של יהודי, הרי גם הם חלק מהווייתו (מציאותו) כ'ביכורים' של ה'.
ואפילו כשמדובר במחשבה אחת, בדיבור אחד או במעשה אחד שלכאורה אינם תופסים מקום לגבי כללות מציאותו – הרי כשהוא מתבונן כראוי שגם דברים אלה הם חלק מה'ביכורים' המובאים לבית-המקדש, ודאי ישתדל ויתאמץ שכל דבר, ולו הפעוט ביותר, ייעשה במלוא שימת-הלב והזהירות.
"עד מתי?!"
קיום מצוות הביכורים בשלימות תהיה רק בגאולה האמיתית והשלמה, כאשר ייבנה בית-המקדש השלישי, אולם מאחר שעל-פי כל הסימנים שנתנו חכמינו ז"ל אנו עומדים ברגעים האחרונים לפני בואה של הגאולה, עלינו להתחזק ביותר בתוכנה של מצוות הביכורים במשמעותה הרוחנית ,כהכנה לגאולה.
ובמיוחד שבמצווה זו ניתנת ליהודי אפשרות לעמוד במצב של "וענית ואמרת לפני ה' אלוקיך", יש לנצל אפוא הזדמנות זו לתביעה וזעקה – "עד מתי?!" רוצים אנו שכבר תבוא הגאולה בפועל ממש!
ובוודאי ישמע ה' לזעקת ה'ביכורים' שלו – ושל כל יהודי מעם-ישראל – ויזכנו תיכף ומיד ממש לקיים את מצוות הביכורים כפשוטה בבית המקדש השלישי בגאולה האמיתית והשלמה על-ידי משיח-צדקנו ,אמן וכן יהי רצון.
(משיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח)
שבת שלום ומבורך
הדלקת נרות 18:49
יציאת השבת 19:44