שלוש תרומות ומשמעותן הנצחית
שלוש פעמים מוזכרת המילה "תרומה" (או "תרומתי") בתחילת פרשתנו, ומכך למדו חז"ל: "שלוש תרומות נאמרו בפרשה הזאת – תרומת אדנים, תרומת שקלים ותרומת המשכן"
תרומת השקלים נועדה לקניית קרבנות, והיא בבחינת ציווי לדורות (אף בימינו "משמיעין על השקלים" ונותנים מטבע של 'מחצית' לפני פורים). לעומתה, שתי התרומות האחרות היו הוראת-שעה בלבד ולא ציווי לדורות: תרומת האדנים נועדה לעשיית אדני המשכן, ותרומת המשכן הייתה לצורך עשיית המשכן (ובית-המקדש).
קבלת עול
מכיוון שהתורה היא נצחית, קיימות שלוש התרומות הללו גם בעבודת ה' שלנו, שעניינה לעשות 'משכן' לקב"ה בנפשו של כל אחד ואחד מישראל, כמו שדרשו רז"ל על הפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" – "בתוכו לא נאמר, אלא בתוכם, בתוך כל אחד ואחד מישראל".
תרומת האדנים הייתה שווה לכל ישראל – מחצית השקל, ואילו בתרומת המשכן נתן כל אחד ואחד כפי נדבת-ליבו. תרומת האדנים מסמלת את קבלת-העול, הבאה מעצם הנשמה, ובזה כל ישראל שווים. לעומתה, תרומת המשכן מייצגת את עבודת-ה' כפי שהיא באה בפרטי כוחות הנפש – בשכל ובמידות – ובזה יש חילוקי מדרגות בין יהודי אחד למשנהו.
בלימוד תורה אין שוויון
בעבודת ה' של יהודי קיימים שני מרכיבים – יש דברים שכל ישראל שווים בהם, ויש דברים שבהם באים לידי ביטוי ההבדלים בין איש לרעהו. בקריאת שמע ובתפילה חייבים הכול בשווה. היהודי הפשוט והלמדן הגדול ביותר קוראים אותן שלוש פרשיות של 'שמע' ומתפללים בנוסח הקבוע שתיקנו אנשי כנסת הגדולה.
לעומת זאת, בלימוד התורה יש הבדלים קיצוניים בין איש לרעהו: יש מי שחייב ללמוד תורה יומם ולילה, ולא להסתפק בלימוד שטחי אלא להתעמק בה דווקא; 'בעל-עסק' די לו בקביעת עיתים לתורה; ועד שיש מי שמקיימים את מצוות לימוד התורה ב"פסוק אחד שחרית ופסוק אחד ערבית". גם בקיום המצוות יש כמה דרגות חיוב – גברים חייבים בכל המצוות, ואילו הנשים פטורות ממצוות-עשה שהזמן גרמן.
איש כ"נדבת-ליבו"
כשם שבעשיית המשכן הגשמי היו האדנים היסודות שעליהם עמד המשכן כולו, כך בעשיית המשכן הרוחני מייצגים האדנים את קבלת-העול, שהיא היסוד המשותף שעליו נבנית עבודת ה' כולה. רק לאחר מכן אפשר להגיע לכל הפרטים, שבהם כל יהודי נותן לקב"ה כפי 'נדבת-ליבו'(לפי כוחו ויכולתו האישית).
כל יהודי יכול לבנות משכן ל-ה'
אולם כשמגיעים לעשיית המשכן עצמו, כאן באים לידי ביטוי כוחותיו ותכונותיו הייחודיים של כל יהודי, ואין בזה הגבלות. כל יהודי עושה 'משכן' לקב"ה במקומו, בכישרונות שחונן בהם, בתחומי פעילותו ועיסוקו, איש-איש לפי 'נדבת-ליבו' ורגשותיו.ועל ידי שכל יהודי רק יחליט שהוא בונה משכן ל-ה' בחייו הפרטיים הקב"ה יצרף את המחשבה למעשה וכבר יתן לכל עם ישראל את השכר האמיתי -בנין בית המקדש השלישי בגאולה האמיתית והשלימה ע"י משיח צדקנו .ותיכף ומיד ממש
שבת שלום וחודש טוב ומבורך
(עפ"י שיחת הרבי מליובאוויטש מלך המשיח )
הדלקת נרות 16:57
יציאת השבת 17:52