% מהנשאלים מהמרכז מודים כי החשש הכי גדול שלהם הוא להיפגע בתאונת דרכים, יותר מאירועי טרור, יותר מהחשש להידבק בקורונה ויותר מכל תחום אחר, כך עולה מסקר חדש של עמותת אור ירוק. מהסקר שבוצע על ידי מכון המחקר "מאגר מוחות" ונועד לבחון את עמדות הציבור בנוגע לטיפול בנושא תאונות הדרכים בישראל, עולה כי 33% מהציבור מהמרכז חושש מאירועי טרור ופיגועים ורק 13% מביעים חשש מהקורונה.
עוד עולה מתוצאות הסקר באזור המרכז:
- 45% מהנשאלים הכי חוששים מתאונות הדרכים, 33% מאירוע טרור או מלחמה ו-13% הכי חוששים מהקורונה.
- כשהנשאלים נתבקשו לתת ציון להתמודדות הממשלה עם תאונות הדרכים הם העניקו את הציון הממוצע 3.93 (בסולם של 1-10). בנוסף, 75% מהמשיבים העניקו ציון נמוך (בין 1-5) להתמודדות הממשלה במאבק בתאונות הדרכים.
- 52% מהנשאלים מהמרכז – מעל מחצית מהמדגם, טענו כי יש למנות שר שיעסוק רק בבטיחות בדרכים.
- 41% מהנשאלים חושבים שהפתרון הוא ענישה קשה יותר לעברייני תנועה, 20% חושבים שהפתרון הוא שיפור התשתיות בכבישים האדומים, 19% חושבים שיש להוסיף שוטרים וניידות להגברת ההרתעה ו-20% חושבים ששיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
- 69% מהנשאלים מאמינים כי האחריות לתאונות הדרכים שווה בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובין הנהגים.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הגיע הזמן שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יהיו קשובים לרחשי הציבור ויקצו את התקציב הנדרש כדי לצמצם את הקטל בדרכים. תאונות הדרכים הן החשש הגדול ביותר שאתו מתמודד האזרח בישראל, יותר מטרור ויותר מקורונה או אלימות כיום. מהסקר עולה עוד שרוב הציבור מבין שלא מדובר בגזירת גורל אלא גם מכיר באחריותו של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולכן דורש גם פעולה מתאימה. חובה להגדיל את הכסף שמועבר להצלת חיי אדם בכבישים. רק כך נוכל למנוע את ההרוג הבא".
רוב הנשאלים הכי חוששים מתאונות הדרכים, יותר ממלחמה וטרור, יותר מקורונה
- אזור הצפון: 49% מהנשאלים הכי חוששים מתאונות הדרכים, 31% מאירוע טרור או מלחמה ו-11% הכי חוששים מהקורונה.
- אזור השרון: 62% מהנשאלים הכי חוששים מתאונות הדרכים, 30% מאירוע טרור או מלחמה ו-5% הכי חוששים מהקורונה.
- אזור המרכז: 45% מהנשאלים הכי חוששים מתאונות הדרכים, 33% מאירוע טרור או מלחמה ו-13% הכי חוששים מהקורונה.
- אזור ירושלים: 42% מהנשאלים הכי חוששים מתאונות הדרכים, 42% מאירוע טרור או מלחמה ו-6% הכי חוששים מהקורונה.
- אזור הדרום: 39% מהנשאלים הכי חוששים מתאונות הדרכים, 38% מאירוע טרור או מלחמה ו-13% הכי חוששים מהקורונה.
הנשאלים העניקו ציון נכשל להתמודדות הממשלה עם תאונות הדרכים (נמוך מ-5)
- כשהנשאלים מאזור הצפון נתבקשו לתת ציון להתמודדות הממשלה עם תאונות הדרכים הם העניקו את הציון הממוצע 4.22 (בסולם של 1-10). בנוסף, 73% מהמשיבים העניקו ציון נמוך (בין 1-5) להתמודדות הממשלה במאבק בתאונות הדרכים.
- כשהנשאלים מאזור השרון נתבקשו לתת ציון להתמודדות הממשלה עם תאונות הדרכים הם העניקו את הציון הממוצע 4.32 (בסולם של 1-10). בנוסף, 81% מהמשיבים העניקו ציון נמוך (בין 1-5) להתמודדות הממשלה במאבק בתאונות הדרכים.
- כשהנשאלים מאזור המרכז נתבקשו לתת ציון להתמודדות הממשלה עם תאונות הדרכים הם העניקו את הציון הממוצע 3.93 (בסולם של 1-10). בנוסף, 75% מהמשיבים העניקו ציון נמוך (בין 1-5) להתמודדות הממשלה במאבק בתאונות הדרכים.
- כשהנשאלים מאזור ירושלים נתבקשו לתת ציון להתמודדות הממשלה עם תאונות הדרכים הם העניקו את הציון הממוצע 4.15 (בסולם של 1-10). בנוסף, 71% מהמשיבים העניקו ציון נמוך (בין 1-5) להתמודדות הממשלה במאבק בתאונות הדרכים.
- כשהנשאלים מאזור הדרום נתבקשו לתת ציון להתמודדות הממשלה עם תאונות הדרכים הם העניקו את הציון הממוצע 4.44 (בסולם של 1-10). בנוסף, 66% מהמשיבים העניקו ציון נמוך (בין 1-5) להתמודדות הממשלה במאבק בתאונות הדרכים.
כשנשאלו האם לדעתם צריך למנות שר שיעסוק רק בבטיחות בדרכים:
- 52% מהנשאלים מהצפון – מעל מחצית מהמדגם, טענו כי יש למנות שר שיעסוק רק בבטיחות בדרכים.
- 57% מהנשאלים מהשרון – מעל מחצית מהמדגם, טענו כי יש למנות שר שיעסוק רק בבטיחות בדרכים.
- 52% מהנשאלים מהמרכז – מעל מחצית מהמדגם, טענו כי יש למנות שר שיעסוק רק בבטיחות בדרכים.
- 38% מהנשאלים מירושלים – מעל שליש מהמדגם, טענו כי יש למנות שר שיעסוק רק בבטיחות בדרכים.
- 48% מהנשאלים מהדרום – כמחצית מהמדגם, טענו כי יש למנות שר שיעסוק רק בבטיחות בדרכים.
מרבית הנשאלים מכלל האזורים חושבים שהפתרון לתאונות הדרכים נעוץ בענישה קשה יותר לעברייני תנועה:
- 39% מהנשאלים מהצפון חושבים שהפתרון הוא ענישה קשה יותר לעברייני תנועה, 27% חושבים שהפתרון הוא שיפור התשתיות בכבישים האדומים, 17% חושבים שיש להוסיף שוטרים וניידות להגברת ההרתעה ו-17% חושבים ששיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
- 38% מהנשאלים מהשרון חושבים שהפתרון הוא ענישה קשה יותר לעברייני תנועה, 27% חושבים שהפתרון הוא שיפור התשתיות בכבישים האדומים, 16% חושבים שיש להוסיף שוטרים וניידות להגברת ההרתעה ו-19% חושבים ששיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
- 41% מהנשאלים מהמרכז חושבים שהפתרון הוא ענישה קשה יותר לעברייני תנועה, 20% חושבים שהפתרון הוא שיפור התשתיות בכבישים האדומים, 19% חושבים שיש להוסיף שוטרים וניידות להגברת ההרתעה ו-20% חושבים ששיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
- 31% מהנשאלים מירושלים חושבים שהפתרון הוא ענישה קשה יותר לעברייני תנועה, 27% חושבים שהפתרון הוא שיפור התשתיות בכבישים האדומים, 29% חושבים שיש להוסיף שוטרים וניידות להגברת ההרתעה ו-13% חושבים ששיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
- 50% מהנשאלים מהדרום חושבים שהפתרון הוא ענישה קשה יותר לעברייני תנועה, 13% חושבים שהפתרון הוא שיפור התשתיות בכבישים האדומים, 17% חושבים שיש להוסיף שוטרים וניידות להגברת ההרתעה ו-19% חושבים ששיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
רוב מוחלט של הנשאלים חשים שהאחריות לתאונות הדרכים מתחלקת בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לבין הנהגים
- 70% מהנשאלים מהצפון מאמינים כי האחריות לתאונות הדרכים שווה בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובין הנהגים.
- 73% מהנשאלים מהשרון מאמינים כי האחריות לתאונות הדרכים שווה בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובין הנהגים.
- 69% מהנשאלים מהמרכז מאמינים כי האחריות לתאונות הדרכים שווה בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובין הנהגים.
- 73% מהנשאלים מירושלים מאמינים כי האחריות לתאונות הדרכים שווה בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובין הנהגים.
- 61% מהנשאלים מהדרום מאמינים כי האחריות לתאונות הדרכים שווה בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובין הנהגים.
המחקר בוצע באמצע חודש אוקטובר 2021 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 504 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, מתוכם 402 יהודים ו-102 ערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל.
טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.