ראה אנכי נתן לפניכם היום ברכה וקללה (דברים יא,כו)
הקב"ה אומר לעם-ישראל -נותנים לך היום ברכה : "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה". כל אחת מהמילים הללו מבטאת השפעת שפע רב ועצום מלמעלה.
שבת פרשת ראה נקראת בדרך-כלל בשבת מברכים חודש אלול. מכיוון שהשבת באופן כללי מעניקה את הכוח והברכה לשבוע שאחריה "שבת ממנו מתברכין כל הימים.. ,", מכאן מובן ששבתהמברכת את חודש אלול היא הנותנת את הכוח לעבודה הרוחנית הנדרשת מהיהודי בחודש אלול.
עניינו של חודש אלול הוא- חודש התשובה.
בחודש זה נקרא היהודי להתעורר להתקרבות אל הקב"ה, לתקן את דרכיו ולהתחזק בעבודתו לבוראו. זהו חודש העבודה העצמית, וסדר העבודה הוא, מלמטה למעלה – היהודי שחי בעולם הזה התחתון מתאמץ לעלות ולהתקרב אל הקב"ה- העליון .
שני כיוונים
פרשת ראה מבטאת מגמה הפוכה -השפע שניתן הוא מלמעלה למטה. הקב"ה אומר לעם-ישראל: "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה". כל אחת מהמילים הללו מבטאת (כמבואר בתורת החסידות) השפעת שפע רב ועצום מלמעלה. זהו הסיוע שניתן לאדם כדי שיוכל לעבוד את בוראו. אבל לכאורה אין זה מתאים עם מהותו של חודש אלול שמתברך מהשבת הזאת ,שעניינו הוא עבודת האדם בכח עצמו בכדי להתקרב לקב"ה.
ניגוד דומה אנו מוצאים גם במילה אלול עצמה. מילה זו היא ראשי-תיבות של הפסוק: "אני לדודי ודודי לי". 'אני לדודי' מציין את העלייה של האדם ('אני') אל הקב"ה ('דודי'), אך 'דודי לי' (שמרכיב את חצייה השני של המילה אלול) מסמל את המגמה ההפוכה – ההתקרבות של הקב"ה ('דודי') אל האדם ('אני').
היתרון בעבודת ה' בכל שיטה
בכל אחד משני הכיוונים הללו יש יתרון שאין ברעהו. כשהאדם מתאמץ בעצמו להתקרב אל הקב"ה, יש בזה המעלה של העבודה העצמית, שגם חודרת למהותו הפנימית של האדם ומתעצמת עמו. אך מצד שני, הדרגות הרוחניות שאדם מסוגל להגיע אליהן בכוחות עצמו, הן מוגבלות ונמוכות למדי.
לעומת זאת, כשהקב"ה מאיר על האדם מאורו הגדול, מתרומם האדם בבת-אחת לדרגות עילאיות ביותר, כפי שהקב"ה האין-סופי יכול לרומם את האדם.
אולם כנגד זאת, רמה רוחנית זו, שהוא מגיע אליה הודות לסיוע מלמעלה, אינה שלו באמת,היא אינה חודרת לפנימיותו ויש בה גם טעם לפגם של 'לחם חינם' שהוא 'לחם בושה'.
מברכים ר"ח אלול=נתינת הכח מלמעלה לאדם למטה
מאחר שחודש אלול אמור להביא שלמות בעבודת כל השנה, על-כן יש בו מיזוג של שני הכיוונים הללו. מצד אחד עובד האדם את הקב"ה בכוחות עצמו, ובה-בשעה נותן לו הקב"ה כוחות מיוחדים להגיע לדרגות שהוא עצמו, בכוחותיו ובעבודתו העצמיים, אינו יכול להגיע אליהן.
כדי להיות מסוגל להגיע לחיבור שני הכיוונים המנוגדים הללו, נותן לו הקב"ה כוח מיוחד ועילאי ביותר בשבת שלפני חודש אלול. זוהי הברכה שהקב"ה "נותן" לכל יהודי "היום" – עד שהוא רואה היום ממש את ברכת הגאולה האמיתית והשלמה על ידי משיח צידקנו (משיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח)
שבת שלום
כניסת שבת 19:17
יציאת שבת20:14