
בעומדינו בשבת נחמו, שנקראת כך על שם התחלת ההפטרה "נחמו נחמו עמי" הראשונה משבע הפטרות הנחמה שנקבעו לאחרי שלשת השבועות, הרי מכיוון שכל דבר בתורה הינו בתכלית הדיוק, כולל גם הסדר של הפרשיות וההפטרות, יש להבין את הקשר בין פרשת ואתחנן לבין ההפטרה של השבת – נחמו נחמו.
נחמה כפולה
עניינה של שבת נחמו הינו נחמה על חורבן בית ראשון ובית שני (כלומר נחמה כפולה) על ידי בניין בית שלישי, ולכאורה איך הבטחה לעתיד על בניית בית שלישי ממלא את חסרונם של שני בתי המקדש עכשיו ?
ותחילה עלינו להבין את מהותה של הנחמה – כאשר מתרחש אסון ר"ל אצל מישהו ומתוך דאגה ואכפתיות של הסובבים אותו, מנסים לעזור לו, אך אין ביכולתם של ה"מנחמים" למלא את חסרונו, מוצאים לפחות נחמה עבור אותו אדם, כלומר פעולת נחמה אינה להשיב את הדברים לקדמותם אלא הבטחה לעתיד טוב יותר באופן שכלל לא יורגש החסרון;
ואדרבה בעת מימוש ההבטחה יובן שהחסרון הזמני, היה רק להגיע לעניין נעלה יותר שבאין ערוך מהמצב הקודם, שעל ידי זה מתנחם האדם על מצבו.
אך עם כל זה נחמה זו מוגבלת, מכיוון שהיא באה מבני אדם שהינם מוגבלים ואינם יכולים להבטיח את קיום תוכן הנחמה. מה שאין כן נחמת הקב"ה – אינה מוגבלת, דבר המתבטא בכפל לשון הנחמה "נחמו נחמו". עניין הכפל מבטא לא רק פי שניים, אלא גם ריבוי פעמים ועד לתכלית הריבוי באופן של בלי גבול. זהו תכלית עניין הנחמה שאין לה הגבלה.
יותר גדול ,יותר שפע.
מהנ"ל מובן, אשר על ידי בניית בית המקדש השלישי יהיה לא רק מילוי החסרון של שני בתי המקדש אלא גם מצב נעלה באין ערוך.בית ראשון ושני היו חלוקים במעלתם. בית ראשון – היה בו גילוי אלקות בדרגה יותר נעלית מבית שני, ניתן לראות זאת בכך שהיו בו את ארון הקודש עם הלוחות (שהיו חסרים בבית שני), ששם הייתה השראת השכינה בבית המקדש ומשם התפשטה לכל העולם.בית שני היה גדול מבית ראשון בגודל הבניין ובשנות קיומו (420 שנה לעומת 410 שנים של בית ראשון) כלומר קביעותה בעולם היה יותר מאשר בית ראשון.הנחמה על שני הבתים תהיה בניין בית שלישי אשר יהיו בו את שתי העניינים, גילוי אלקות הכי נעלה, באין ערוך לבית ראשון ובית נצחי וכל זה באופן של בלי גבול, כתוכן עניין הכפל, שיהיה בגאולה האמיתית והשלימה.
בקשתו של משה
ובזה יובן הקשר לפרשתינו, ובהקדים שאלה שמתעוררת מתחילת הפרשה, לגבי בקשת משה רבינו להיכנס לארץ ישראל, מהי ההוראה כיום, מבקשתו של משה רבינו להיכנס לארץ, בקשה אשר לא התקיימה אז, ובמילא "מה שהיה היה"?
והעניין הוא אשר בקשת צדיק פועלת כל הזמן ובוודאי תקויים ("צדיק גוזר והקב"ה מקיים") וכל שכן תפילת ובקשת משה רבינו אשר "שכינה מדברת מתוך גרונו" ובפרט שמשה התפלל 515 (=כמנין "ואתחנן") תפילות, ואילו זכו אז הייתה תפילת משה מתקיימת, אולם מצד סיבות שונות הרי תפילת משה בשעתו לא נתקיימה בפועל בעולם הזה הגשמי.
אך בהיותה תפילת משה הרי היא פעלה שמובטח לעם ישראל אשר הגאולה תהיה על ידי משה דהיינו בחי' משה היא התורה, כלשון המדרש, "גואל ראשון (משה) הוא גואל האחרון (משיח)", שזהו תוכן עניין הנחמה בכפליים ,שתהיה בעזרת השם יתברך תיכף ומיד ממש.(משיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח)
שבת שלום ומבורך
הדלקת נרות 19:26
יצאת השבת 20:25