ימי בין-המצרים הם ימי אבל ועצב על חורבן שתי בתי המקדש , אולם דווקא בשבתות של ימי בין המיצרים צריכה לשרות שמחה, ויתרה מזו ,בשבתות אלו צריכה להיות שמחה גדולה יותר מבשאר שבתות השנה ,כדי שלא יהיה מקום לחשש שהעדר השמחה נובע מהאבלות של בין-המצרים.
עניין זה נובע גם ממהותם הפנימית של הדברים: שבת היא מעין לעתיד לבוא – "יום שכולו שבת". כשתבוא הגאולה, הרי לא יישאר שום רושם מהגלות ולא יהיה שום מקום לעצב ולצער כלשהם. לכן אסור לאווירת בין המצרים להשפיע על השבת, שהיא מעין תקופת העתיד.
העלייה שאחרי הגלות
כל זה מסביר מדוע אסור להתעצב בשבתות האלה!
אך מה היא הסיבה לריבוי השמחה בשבתות בין-המצרים לעומת שבתות אחרות במשך השנה ?
התשובה לכך נעוצה בעובדה, שגאולה המגיעה לאחר גלות מביאה אותנו למציאות גבוהה ועליונה לעומת המצב שהיה קודם הגלות. הרי אם הגלות רק מחזירה את המצב ששרר קודם הגלות, נמצא שהגלות הייתה דבר רע, שלא הביא שום תועלת. רק אם הגאולה מביאה אותנו למדרגה גבוהה יותר, יש טעם ותועלת בגלות.
בניין מפואר יותר
לפי זה נבין את המובא בהלכה בענין של "סותר על-מנת לבנות" – אדם הורס בית, כדי לבנות תחתיו בית אחר. אמנם הוא עושה עכשיו פעולת הרס, אבל מכיוון שהמטרה היא לבנות בית גדול ומפואר יותר, נחשבת גם ההריסה כבניין. אך ברור שכל זה הוא רק כאשר ההרס נועד לבנות בית גדול ונאה יותר, כי אם הכוונה היא להחזיר את הבית הקודם, נמצא שההרס הוא ללא תועלת.
דבר זה נכון לכל גלות וגאולה. אפילו גאולת מצרים, שלא הייתה גאולה סופית ואחריה היו עוד גלויות, הביאה בכל-זאת את עם-ישראל למדרגה גבוהה יותר ממדרגתם לפני הגלות. בגלות זו ביררו בני-ישראל את ניצוצות הקדושה שהיו במצרים, ובכך הושגה מטרת הגלות.
לא תהיה עוד גלות
על-אחת-כמה-וכמה הגאולה העתידה, שהיא גאולה אמיתית ושלמה, שאין אחריה גלות – ודאי שהיא יוצרת אור חדש לגמרי, מהות חדשה, שבה לא יהיה עוד מקום לגלות. אור כזה לא היה קודם-לכן, שהרי הייתה יכולה להתרחש הגלות, אבל לעתיד לבוא תישלל לגמרי כל אפשרות כל גלות.
משום כך צריכה להיות שמחה יתרה בשבתות של ימי בין-המצרים, כי עניינן של השבתות הללו הוא נתינת-כוח מיוחדת להפוך את 'בין המצרים' לששון ולשמחה. רמז לכך יש למצוא בהלכה הפסוקה בשולחן-ערוך, שבשבתות בין-המצרים מותר לערוך אפילו סעודת שלמה בשעתו. שכן בימי שלמה הייתה הלבנה בשלמותה דבר המראה על שלימות עם ישראל שדומין לבנה , כמו שיהיה בזמן הגאולה. וכך בשבת זו ניתן הכוח להפיכת הימים הללו לששון ולשמחה ,כן תהיה לנו תיכף מיד ממש על ידי משיח צדקנו ( משיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח).
שבת שלום ומבורך .
הדלקת נרות שבת 19:25
יציאת השבת 20:29
קיצור הלכות: צום תשעה באב מתחיל במוצאי שבת ,בסעודה המפסקת (סעודה שלישית ) מותר לאכול הכל וכל המרבה הרי זה משובח.
מפסיקים לאכול בשעה 19:47 .החלפת נעליים ושאר ענייני הצום מתחילים רק בצאת השבת, קידוש לבנה במוצאי הצום .