על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס בשנת 2020 נהרגו 33 בני אדם בעת שחצו את הכביש במקום שאמור להיות הבטוח ביותר עבורם – מעבר החציה. מדובר בעליה חדה (57%) לעומת מספר ההרוגים בשנת 2019 במהלכה נהרגו 21 הולכי רגל בעת שחצו במעבר חציה. כמעט כל ההרוגים במעבר חציה בשנת 2020 מצאו את מותם בתחום העירוני – 32 הרוגים מתוך 33 הולכי הרגל. בעשור האחרון מעל 17 אלף בני אדם נפגעו בעת שחצו את הכביש במעבר החציה, כ-1,700 נפגעים מדי שנה.
עוד עולה מן הנתונים כי בשנת 2020 נפגעו בתאונות דרכים 1,640 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חציה, מדובר בלמעלה ממחצית מתוך כל הולכי הרגל שנפגעו בשנה זו בתאונות דרכים (2,627). רובם הגדול של הולכי הרגל שנפגעו במעבר חציה נפגעו בתחום העירוני: 1,604 הולכי רגל, מתוכם 32 נהרגו ו-172 נפצעו באורח קשה.
העיר שבתחומיה נפגעו הכי הרבה הולכי רגל בעת שחצו במעבר חציה בשנת 2020 היא תל אביב – 177 הולכי רגל. ירושלים – היא העיר השנייה במספר הנפגעים בשנה זו – 160 הולכי רגל, העיר השלישית היא פתח תקווה – 86 הולכי רגל נפגעו במעבר חציה בעיר בשנה זו.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל היא מקום מסוכן ללכת בו ברגל. אנחנו מחנכים את הילדים שלנו לחצות רק במעבר חציה אבל המעבר הפך למסוכן ולא בטוח. זירת ההיפגעות מאוד ברורה ולכן חייבים לרסן ולמתן באמצעות פסי האטה את מהירות נסיעת כלי הרכב ליד בתי ספר, גני ילדים, פארקים וגינות ציבוריות כדי להפחית את הסיכון לפגיעה בילדים. גם ליד בתי אבות ומרכזי יום לקשיש יש להתאים את התשתית כך שתיתן עדיפות לאזרחים וותיקים ותאפשר להם חצית כביש בטוחה. הגיע הזמן לתת עדיפות להולכי הרגל על פני כלי הרכב כי בכל מפגש בין הולך הרגל לכלי הרכב, הולך הרגל תמיד יפסיד ויפגע".
מעבר לנפגעים תאונות הולכי הרגל עולות למדינה גם כסף רב
על פי נתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק, בכל שנה מסתכם הנזק הכלכלי למדינה מתאונות דרכים שבהם מעורבים הולכי רגל ב-2.4 מיליארד שקלים, כל תאונה שבה נפגע הולך רגל עולה למדינה 277 אלף שקלים בממוצע. והפתרון? פשוט, זול ומציל חיים – פס האטה מפחית את תאונות הדרכים ב-40% באותו מקום בו הוא מותקן.