
לבנות את המשכן? לא בשבת!!!
בתחילת פרשתנו מספרת התורה, שמשה רבינו מקהיל את כל ישראל ואומר להם את ציווי הקב"ה לשמור את יום השבת . מיד לאחר מכן התורה ממשיכה ומספרת על אמירה נוספת של משה: "ויאמר משה", וכאן הוא מוסר לבני-ישראל את הציווי על בניית המשכן.
הפרשיות ויקהל-פקודי עוסקות רובן ככולן בבניית המשכן וציווי הקב"ה על שמירת שבת מופיע דווקא בפרשיות הללו ,על מנת ללמדנו שעשיית המשכן על כל חשיבותה וכו' אינה דוחה את השבת. על-פי זה יש להבין מדוע פתח משה בציווי על השבת, שאינו אלא פרט בהוראות בניית המשכן (שלא יבנוהו בשבת), ולא התחיל לומר את הציווי המרכזי – על מלאכת המשכן – ואחר-כך היה מציין את השבת.
בסדר הדברים הזה ביקש משה רבנו להמחיש את חשיבותה העצומה של השבת, שבגלל חשיבותה זאת אפילו מלאכת המשכן אינה דוחה את השבת. את הציווי על השבת כבר שמעו בני-ישראל קודם-לכן – בעשרת הדיברות. זה היה במעמד כל ישראל, והכול ראו את הקולות וענו על כל דיבר "הן".
אכן, המשכן הוא דבר גדול ועיקרי, כפי שאומר הקב"ה: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". על-ידו השכינה שורה בישראל. ועם זה, לא ייתכן שהציווי על המשכן ידחה את השבת, שהיא אחד מעשרת הדיברות. לכן הקדים משה רבנו את השבת לפני הציווי על מלאכת המשכן, כדי לציין את חשיבותו ואת היותו קדום (במעלתו) לציווי על מלאכת המשכן, שמשום כך אינו נדחה מפני מלאכת המשכן.
משנה זהירות
יתרה מזו: כאשר קוראים את התחלת הפרשה: "ויקהל משה… ששת ימים תיעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קודש", נראה שהקהלת כל עדת בני-ישראל הייתה בעיקר לצורך האזהרה על השבת, ורק אחר-כך נאמר גם הציווי על מלאכת המשכן.
בכך אנו רואים, שאף-על-פי שהציווי על השבת בהקשר זה הוא רק פרט בציווי על מלאכת המשכן, בכל-זאת עשאו משה דבר עיקרי והזהיר את בני-ישראל באמירה מיוחדת, שבאה ראשונה, כדי להדגיש את חשיבותה הרבה.
המטרה לא מקדשת את האמצעים….
ומכאן אנו יכולים ללמוד הוראה עד כמה חשוב הוא עניין "לאפרושי מאיסורא" (להזהיר מפני האיסור): גם כאשר האדם עסוק בדברים הנעלים ביותר, ועד הדבר העיקרי ביותר – השראת השכינה כאן למטה – מצווה אותו התורה שבשעת מעשה (ועוד קודם-לכן) עליו לדעת ולהיזהר עד הקצה האחרון ממעשה אסור.
יכול הוא לחשוב שעל-ידי שיעבור על האיסור יקדים את השראת השכינה (כפי שעל-ידי מלאכת המשכן בשבת אכן היו מסיימים את הקמתו קודם לכן),
אולם הקב"ה מזהיר שהשראת השכינה יכולה להיות רק על-פי רצונו, והיא צריכה להיעשות מתוך שמירה והקפדה על כל איסורי התורה. רק כך זוכים לבנות משכן אמיתי לקב"ה, שבו יקויים "ושכנתי בתוכם" בקרוב ממש בבניין בית המקדש השלישי והמשולש בגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש .(משיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח)
שבת שלום ומבורך
הדלקת נרות 17:26
יציאת השבת 18:2