
מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן: "אחת המטרות שלנו היא שהביקורת תהיה רלוונטית ואפקטיבית עבור הרשויות ועבור מקבלי השירותים מהרשויות המקומית. לרשות המקומית יש השפעה על כל אחת ואחד מאתנו ובאופן טבעי כל אדם מתעניין בראש ובראשונה במה שקורה על סף ביתו ולכן פעלנו להנגשת הדוחות. בדו"ח זה בדקנו נושאים רוחביים ופרטניים ובאם הרשויות נהגו בחיסכון וביעילות, תוך עמידה בכללי המנהל התקין והצבענו על הליקויים שיש לתקן כדי לטייב את העשייה למען התושבים. אנו במשרד המבקר רואים חשיבות בביקורות חדשניות ופורצות דרך ואשר על כן ייחדנו פרק מיוחד בדבר פעילות הרשויות ונבחרי הציבור ברשתות החברתיות והקשר עם התושבים ברשתות אלו. כולי תקווה כי כלל נושאי הדוח ילמדו ע"י כלל הרשויות המקומיות".
פרק אחד המובא בדוח עוסק במצב הפיננסי וניהול ההון האנושי בעיר רמלה. על פי הדוח למרות שברוב המדדים מצבה של עיריית רמלה טוב, ישנם מדדים הטעונים שיפור ובעיקרם שיעור הגירעון המצטבר והיערכות לקראת הגידול במספר התושבים. בעקבות ליקויים שנמצאו בתשתית ההון האנושי, מבקר המדינה ממליץ על הטמעת מערך לפיתוח הון אנושי ומערך בקרה על ניהולו.
חוסנה הכספי של עירייה הוא אבן בוחן לניהולה התקין, לעצמאותה וליכולתה לתת שירותים הולמים לתושביה. החוסן הכספי של עירייה נבחן בשורה של מדדים כספיים. ההון אנושי הוא אחד המשאבים החשובים ביותר של עירייה וניהול תקין שלו תורם לחיסכון ליעילות ולרמת השירותים לתושבים.
בבחינת מספר מדדים כספיים של עיריית רמלה נמצא כי ברוב המדדים מצבה של עיריית רמלה טוב, למשל בשיעור גביית הארנונה ובשיעור עומס המלוות. יחד עם זאת, ישנם מדדים הטעונים שיפור ובעיקרם שיעור הגרעון המצטבר אשר נדרש לצמצמו. כמו כן, לנוכח תהליכי פיתוח מואצים שעוברת העיר, אשר צפויים להגדיל את מספר התושבים בעיר בכ-25%, יש חשש כי חוסנה הכספי של עיריית רמלה ייחלש בעתיד ועל העירייה להיערך לכך.
בביקורת על ניהול ההון האנושי בעירייה נמצאו ליקויים הן בתשתית לניהול ההון האנושי והן בניהול השוטף, ובכללם: העירייה לא מיפתה את קירבת המשפחה של עובדיה ונמצאו מקרים בהם היא לא הסדירה את העסקתם של קרובי משפחה כנדרש בדין. כמו כן העירייה לא ביצעה בקרה מספקת על ביצוע שעות נוספות ושעות כוננות של עובדיה ועל הפקדות כספים לקופות גמל. נוסף על כך נמצאו מקרים של העסקת עובדים במילוי מקום לתקופה ממושכת ללא מכרז. לעירייה גם אין מערך הדרכה לפיתוח מקצועי מושכל של ההון האנושי. לנוכח זאת, משרד מבקר המדינה ממליץ לעירייה להטמיע מערך לפיתוח ההון האנושי ומנגנוני בקרה על ניהולו.
פרק נוסף עוסק במניעת אלימות בין בני זוג וטיפול בנפגעיה. תמונת המצב שעולה מן הביקורת מדגישה את הצורך בהשלמת יישום המלצות ועדה מקצועית ארצית שהוקמה לטיפול בנושא האלימות במשפחה, איוש משרות של עובדים סוציאליים ברמה הכלל ארצית, תיאום נרחב יותר בין כלל הגורמים העוסקים בנושא על מנת לסייע בטיפול בנפגעים מאלימות במשפחה והכשרת אנשי מקצוע לטיפול במגזרים ייחודים.
האלימות במשפחה היא תופעה חברתית קשה וההתמודדות של משרדי הממשלה הייעודיים, שירותי הרווחה המוניציפליים וגורמי המשטרה עמה, מהווה אתגר קשה ומרכזי. הצורך והקושי בהתמודדות זו מתעצמים בימי מגפת הקורונה, עת שאנו עדים לגידול מדאיג בממדי התופעה.
משרד מבקר המדינה בדק את ביטויי התופעה בעיריית רמלה, בה הדברים מקבלים משנה תוקף בשל היותה עיר מעורבת, והציג את ההקשר הרחב של פעולות הממשלה בעניין.
תמונת המצב העולה מן הביקורת מדגישה את הצורך בהשלמת יישום המלצות ועדה מקצועית ארצית שהוקמה לטיפול בנושא; הצורך בגיבוש פתרונות לצמצום פערים באיוש המשרות של עובדים סוציאליים המטפלים במקרי אלימות במשפחה בעיריית רמלה וברמה הכלל ארצית; הצורך בהגברת שיתוף הפעולה והתיאום בין המחלקה לשירותים חברתיים ברמלה, המרכז לשלום המשפחה הפועל בעיר וגורמי מקצוע אחרים (משטרה, גורמי חינוך ובריאות), על מנת לשפר את הטיפול בנפגעי האלימות במשפחה; הצורך ביישום שיטתי וסדור של פעולות הסברה ואיתור למניעת מקרי אלימות במשפחה ולגילויים גם בקרב מגזרים ייחודיים; הצורך בטיפול מידי ובהתאם לנהלים שנקבעו בנושא, בנפגעי אלימות במשפחה ובמחולליה; והצורך בהכשרת אנשי מקצוע לטיפול במגזרים ייחודיים. כל זאת על מנת למנוע ככל האפשר אלימות מסוג זה ולשפר את הטיפול בנפגעיה.
נתונים כלל ארציים על טיפול במקרי אלימות במשפחה בשירותי הרווחה ובמשטרה, 2016-2018.