בעשור החולף – כפול ילדים ובני נוער נפגעו בירושלים בהשוואה לתל אביב
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "על מנת להגביר את בטיחותם של הילדים ובני הנוער בחופש יש לשפר את התשתית הבטיחותית ולהתקין פסי האטה בסביבות בהן קיים ריכוז גבוה של ילדים, שיסייעו במיתון וריסון מהירות נסיעת כלי הרכב ובכך יוכלו לצמצם את מספר התאונות והנפגעים"
בסוף חודש יולי, בחופש הגדול שנה שעברה, שנת 2019, נסעה נועם גולד ז"ל בת ה-14 עם חברתה ברכב פרטי בדרך מנחם בגין בגן יבנה. הרכב בו נסעה נועם התהפך לתעלה, בהתהפכות היא נפצעה אנושות והרופאים בבית החולים נאלצו לקבוע את מותה. נועם גולד ז"ל היא אחת מ-26 ילדים ובני נוער (גילאי 0-19) שנהרגו בתאונות דרכים בחודשי החופש הגדול של שנת 2019 (יוני-אוגוסט). 11 מבין הילדים ובני הנוער שנהרגו בזמן הזה, מצאו את מותם בתחום העירוני.
בחופש הגדול נמצאים תלמידים וילדים רבים ללא מסגרות, משחקים בחוץ, מבלים בבריכה, בים, בטיולים ומשוטטים ברחובות, מצב זה הופך אותם לחשופים ופגיעים יותר לסכנות בכבישים. מדי שנה נפגעים בחודשי החופש הגדול בממוצע 900 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים בתחום העירוני. נתון קשה זה מבטא את הסכנות בדרכים אליהן חשופים אותם ילדים ונערים (גילאי 0-19) בחודשים שאמורים להיות עבורם המהנים ביותר בשנה.
בעשור החולף (2010-2019) נפגעו בתאונות דרכים בתחומי הערים והישובים כ-9,000 ילדים ובני נוער בחודשי החופש הגדול (יוני-אוגוסט), כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.
בירושלים נפגעו בתאונות דרכים מעל אלף ילדים ובני נוער במהלך שלושת חודשי החופש בעשור האחרון, והיא העיר בה מספר הנפגעים הגבוה ביותר. בתל אביב נפגעו בשנים אלו כמחצית בהשוואה לירושלים – 549 ילדים ובני נוער.
על פי הנתונים, בתחום העירוני, נפגעו יותר מ-700 ילדים ובני נוער (0-19) בתאונות דרכים בחודשי הקיץ הקודם שנת 2019, מתוכם 11 נהרגו, זאת לעומת שישה הרוגים בחודשי החופש הגדול שקדם לו בשנת 2018.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "החופש הגדול הוא תקופה שבה הילדים ובני הנוער נמצאים מחוץ למסגרות ומבלים שעות רבות מחוץ לבתיהם. בשל הנתונים הללו הם מצויים בסיכון מוגבר להיפגע בתאונות דרכים. על מנת לעזור להם לעבור את חופשת הקיץ בשלום משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ביחד עם הרשויות המקומיות חייבים להגביר את ההסברה והמודעות בנושאים הרלוונטיים לילדים כמו חצייה בטוחה של הכביש, רכיבה בטוחה על אופניים ועוד. על מנת להגביר את בטיחותם של הילדים ובני הנוער בחופש יש לשפר את התשתית הבטיחותית ולהתקין פסי האטה בסביבות בהן קיים ריכוז גבוה של ילדים, שיסייעו במיתון וריסון מהירות נסיעת כלי הרכב ובכך יוכלו לצמצם את מספר התאונות והנפגעים".
להלן הנתונים בערים נוספות
- בירושלים נפגעו 1,004 ילדים ובני נוער (0-19) בתאונות דרכים בחופש הגדול בעשור האחרון (2010-2019), מהם עשרה נהרגו. בחופש הגדול הקודם (שנת 2019) נפגעו בעיר 91 ילדים ונערים.
- בתל אביב-יפו נפגעו 549 ילדים ובני נוער (0-19) בתאונות דרכים בחופש הגדול בעשור האחרון (2010-2019), מהם שלושה נהרגו. בחופש הגדול הקודם (שנת 2019) נפגעו בעיר 38 ילדים ונערים.
- בחיפה נפגעו 419 ילדים ובני נוער (0-19) בתאונות דרכים בחופש הגדול בעשור האחרון (2010-2019), מהם חמישה נהרגו. בחופש הגדול הקודם (שנת 2018) נפגעו בעיר 30 ילדים ונערים.
- בבאר שבע נפגעו 297 ילדים ובני נוער (0-19) בתאונות דרכים בחופש הגדול בעשור האחרון (2010-2019), מהם ילד אחד נהרג. בחופש הגדול הקודם (שנת 2019) נפגעו בעיר 18 ילדים ונערים.
- בראשון לציון נפגעו 249 ילדים ובני נוער (0-19) בתאונות דרכים בחופש הגדול בעשור האחרון (2010-2019). בחופש הגדול הקודם (שנת 2019) נפגעו בעיר עשרה ילדים ונערים.
- בפתח תקווה נפגעו 246 ילדים ובני נוער (0-19) בתאונות דרכים בחופש הגדול בעשור האחרון (2010-2019). בחופש הגדול הקודם (שנת 2019) נפגעו בעיר 26 ילדים ונערים, זאת לעומת 17 שנפגעו בעיר בשנת 2018.
- בנתניה נפגעו 244 ילדים ובני נוער (0-19) בתאונות דרכים בחופש הגדול בעשור האחרון (2009-2018). בחופש הגדול הקודם (שנת 2019) נפגעו בעיר 17 ילדים ונערים, זאת לעומת 13 שנפגעו בעיר בשנת 2018.
- באשדוד נפגעו 227 ילדים ובני נוער (0-19) בתאונות דרכים בחופש הגדול בעשור האחרון (2010-2019), מהם ילד אחד נהרג. בחופש הגדול הקודם (שנת 2019) נפגעו בעיר 29 ילדים ונערים, זאת לעומת 24 שנפגעו בעיר בשנת 2018.
- בחולון נפגעו 216 ילדים ובני נוער (0-19) בתאונות דרכים בחופש הגדול בעשור האחרון (2010-2019). בחופש הגדול הקודם (שנת 2019) נפגעו בעיר 19 ילדים ונערים, זאת לעומת 11 שנפגעו בעיר בשנת 2018.